Bedrijfsnaam bedenken, een eigen identiteit opbouwen
Als startende zelfstandige een bedrijfsnaam bedenken voor je nieuwe zaak, het is een zeer belangrijke en vaak moeilijke beslissing. Veel mensen hebben al lang een naam in gedachten. Tot ze bij de opstart merken dat die naam al ingenomen is door een andere zaak in de buurt. Of dat de domeinnaam voor de website niet meer beschikbaar is. Wat nu?
Lettersmid helpt als freelance copywriter een bedrijfsnaam bedenken. Unieke bedrijfsnamen, liefst met een persoonlijk verhaal achter. Altijd een originele invalshoek waar je zelf misschien nog niet aan dacht. Vanaf dan kan het verhaal van jouw zaak echt van start gaan!
Verschillende opties voor een bedrijfsnaam
Er zijn verschillende mogelijkheden om een originele twist te geven aan jouw bedrijfsnaam: een duidelijke, krachtige en/of zeldzame term – in het Nederlands of een andere taal-, een opvallende schrijfwijze, een letterwoord, een verwijzing naar het verleden… Enkele voorbeelden maken het duidelijk.
Bedrijfsnaam bedenken Brugge – Het Motief
Mijn eerste opdracht als freelance copywriter was een originele bedrijfsnaam zoeken voor een nieuwe stoffenzaak. Twee zussen besloten hun carrière én leven een nieuwe wending te geven. De zekerheid van hun vaste job moest plaats maken om hun droom te verwezenlijken: een eigen stoffenwinkel met het aanbod van hun keuze. Bij een nieuwe zaak komen heel wat verplichtingen kijken: boekhouding, bankzaken, verbouwingen, collecties aankopen,… Dan is het vaak moeilijk om tijd en rust te vinden om een bedrijfsnaam te bedenken. Al snel merkten ze dat ze vast bleven zitten op een denkpiste, waardoor de mogelijkheden voor een bedrijfsnaam zeer beperkt werden. Toen beslisten ze om hulp van buitenaf te zoeken om opnieuw een klare kijk te krijgen op de verschillende mogelijkheden.
Van bij het begin werd duidelijk dat ze een krachtige term wilden of een woord dat niet zo vaak meer gebruikt wordt. Met die input ging ik aan de slag om een bedrijfsnaam te bedenken voor de zaak in Brugge. Verschillende opties heb ik opgezocht en uitgewerkt: de band als zussen, nostalgische termen, typische woorden in snit en naad, de achtergrond van het prachtige gebouw waar de zaak gevestigd is,…
Met die voorbereiding trok ik, best wel wat zenuwachtig, naar een brainstorm die uiteindelijk beslissend bleek. De denkwijze lichtte ik toe en ook de verschillende invalshoeken kwamen aan bod. ‘Motief’ gooide ik al vlug in de groep. Toch moest het nog wat rijpen. Tijdens de rest van de brainstorm speelden we vrijuit woorden-pingpong, waarbij de zotste voorstellen niet geschuwd werden. Maar ‘Motief’ bleef bij iedereen die aan tafel zat hangen. Daarmee sloten we deze constructieve en creatieve namiddag af. Iedereen zou alles nog eens laten bezinken en kijken of de
bedrijfsnaam na een tijdje nog altijd de voorkeur genoot. Een paar dagen later kwam inderdaad de verlossende bevestiging dat de zussen definitief verder gingen, maar wel met ‘Het Motief’. ‘Het’ werd toegevoegd om de bedrijfsnaam nog iets meer kracht bij te zetten.
Twee simpele woorden ‘Het Motief’ vatten eigenlijk alles samen waar de zaak voor staat. Een motief als duidelijke verwijzing naar designs van stoffen. Net door ‘designs’ internationaal te gebruiken, raakte het woord ‘motief’ wat in onbruik. Maar Het Motief verwijst ook naar de motivatie en de reden waarom de twee zussen de beslissing namen om hun leven een belangrijke wending te geven.
Tot slot, wie al eens aan de prachtige winkel passeerde zal ook aan de gevel van het gebouw zien waarom ‘Het Motief’ daar perfect van toepassing is!
Bedrijfsnaam bedenken Dendermonde – HiLTH
Voor personal trainer Joakim deden we een volledige branding: logo, website en huisstijl door wcreate in Zedelgem, bedrijfsnaam bedenken en teksten voor de website door Lettersmid. Joakim had een heel uitgesproken voorkeur voor een letterwoord als bedrijfsnaam. De letters op zich moesten niet specifiek een woord vormen, maar elke letter moest wel een duidelijke betekenis hebben. En liefst refereren naar de activiteiten van een personal trainer: gezondheid, voeding, levensstijl,… En het moest duidelijk zijn dat de lat voor personal training hoog gelegd werd. Geen typische gym met standaardschema’s. Maar een kwaliteitszaak met advies op maat.
Zeer typisch voor deze zaak was dat de trainingsruimte eigenlijk in een gewone woning ondergebracht werd. Geen ruwe industriële ruimte, maar een warm ingerichte ‘huiskamer’ met zelfs een parketvloer. Ik vond het zelf belangrijk dat dit terugkwam in de bedrijfsnaam van de zaak. Met een aantal basiswoorden ben ik aan de slag gegaan. Meteen met de bedoeling om wel een ‘bestaand’ woord te vinden. Zeker om het gemakkelijk te kunnen uitspreken. HiLTH kwam redelijk snel in beeld, nog vóór ik een verklaring had voor elke letter… Daarom waagde ik een gokje en deed ik deze keer maar één voorstel van bedrijfsnaam, maar wel met verschillende verklaringen voor de letters. De naam zelf keurde de eigenaar vrijwel meteen goed. High Level Training House vond hij uiteindelijk de beste verklaring. Het personaliseren van alle materiaal kon van start gaan!
Bedrijfsnaam bedenken Kasterlee – Arooma
Een familiebedrijf uit Herentals wilde een nieuwe passende bedrijfsnaam na een overname van een bestaande zaak van inrichting voor badkamers, keukens en interieur. De oorspronkelijke naam verwees immers naar de oprichters van het bedrijf, die nu de zaak van de hand deden.
Bij het inleidende gesprek bleek dat ze zich vooral willen richten op de inrichting van keukens, zonder daarbij andere facetten van interieurinrichting uit de weg te gaan. Verschillende keukentermen, bereidingswijzen, ingrediënten kwamen tijdens de zoektocht bij me op.
Maar zoals in het begin van deze blog al gemeld, zijn al heel wat originele termen ingenomen. Zelfs als je denkt een ‘Eureka’-moment te hebben, donder je na wat opzoekwerk al vlug van je roze wolk. Een truuk of techniek daarvoor is om een andere schrijfwijze te proberen. Dat bleek voor deze klant de ideale oplossing. Aroma is een keukenterm die wat verdrongen wordt door het woord ‘smaak’.
Door er een ‘o’ aan toe te voegen, behielden we enerzijds de uitspraak, en anderzijds creëerden we zo een duidelijk verwijzing naar ‘room’, het Engelse woord voor kamer. Want ook de inrichting van andere kamers in een woning behoort uiteraard tot het aanbod. Arooma it is…
Bedrijfsnaam laten bedenken? Lettersmid helpt je graag!
Ben je nu zelf op zoek naar een (nieuwe) bedrijfsnaam? Of productnaam, merknaam, campagnenaam,… Lettersmid is de ideale copywriter om je hierbij te helpen. Ik zoek altijd naar een persoonlijke invalshoek die ervoor zorgt dat je een unieke naam hebt voor jouw zaak. Het is tenslotte iets waar je dagelijks mee aan de slag gaat en waar je lang wil van genieten. Het is het eerste contactpunt met klanten en leveranciers. Het moet dus meteen goed zitten! Het opzoekwerk gaat zeer ruim: inspiratie op basis van een persoonlijk gesprek, beschikbaarheid domeinnamen opzoeken, sociale media bekijken op authenticiteit, merkenregisters uitpluizen om problemen te vermijden,… Een hele zoektocht!
Laat je dus begeleiden door Lettersmid om jouw ideale bedrijfsnaam te kiezen. Samen nemen we een vliegende start voor jouw zaak!
Mail mij: bram@lettersmid.be