SEO voor webteksten

Zoekwoorden in webteksten, hoog in Google zonder betalen

SEO, Search Engine Optimization of in het Nederlands zoekmachineoptimalisatie (wat een woord…) is een samenspel van maatregelen en technieken om je website bovenaan in Google te krijgen bij zoekopdrachten. Vaak onder de betaalde resultaten. Maar heel wat mensen vermijden juist die betaalde resultaten, net omdat ze het gevoel krijgen dat die websites opgedrongen worden. Er zijn dus mogelijkheden om je website te optimaliseren om hoog te scoren bij zoekresultaten zonder te betalen: linkbuilding, locatiegegevens, snelheid van opladen van je website, etc…

Akkoord, Google verandert wel regelmatig eens een algoritme, waardoor de rangschikking wat wijzigt. Maar de content en de teksten van je website blijven altijd belangrijk. Er moet een boodschap en een verhaal in zitten. En liefst met de juiste zoekwoorden.

Zoekwoorden? Welke zoekwoorden?

Als je een eigen zaak hebt, wil je uiteraard zoveel mogelijk goederen en diensten verkopen. En daarvoor moet je in beeld komen, met je winkel en/of online. Maar wat verkoop je? Of waarin wil je je precies specialiseren? Dat vormt de belangrijkste basis van de webteksten op jouw website.

Gewoon in het wilde weg zoveel mogelijk tekst op jouw website plaatsen heeft dus niet veel zin. Een simpel voorbeeld: je gaat er met vrienden even tussenuit naar een vakantiewoning en je wil een barbecue houden. Je wil enkel het beste vlees uiteraard, maar de wereld er voor rondrijden is nu ook niet de bedoeling. Google zal wel raad weten.
Hoe ga je zoeken? Slager, slagerij, beenhouwer, beenhouwerij, barbecuevlees, hoeveslager,….?

En nu voor jouw eigen zaak. Weet jij wat jouw klanten online precies zoeken? En staat het vermeld op de website? Als het niet in de tekst staat, kan Google het natuurlijk niet vinden! Staat alles wat je verkoopt ook werkelijk op de website? En ken je de synoniemen waar mensen misschien ook op zoeken?

De hulp van Lettersmid als freelance copywriter kan veel veranderen om beter te scoren in Google. In gesprekken met klanten merk ik vaak dat ik andere vragen stel dan waar zij op het eerste zicht aan denken. En dat is niet vreemd natuurlijk. Wat voor hen als zaakvoerder evident lijkt, is het voor de klanten misschien net niet.

Door veel bezig te zijn met taal zal ik sneller denken aan synoniemen of verschillende mogelijke schrijfwijzen. Met een klein zoekwoordenonderzoek kan ik je al aardig op weg helpen. Zoekwoorden zijn maar een klein onderdeel van SEO, maar wel een onderdeel waar je snel vat op hebt.

Waar staan zoekwoorden in webteksten?

Vroeger, toen Google nog niet zo slim was als nu, maakten sommige websitebouwers er een sport van om een website vol te proppen met relevante zoekwoorden. Het gevolg: de websites stonden bovenaan in Google, maar na een eerste blik op de site klikten de bezoekers al snel weer weg. De teksten waren zo kunstmatig, dat niemand de moeite deed om ze te lezen. En daar ben je als zaakvoerder natuurlijk ook niets mee. Google zag dat gelukkig al snel in.

Lettersmid slaagt er in de juiste zoekwoorden in de webteksten te plaatsen én om toch de mensen te prikkelen om verder te lezen. Dat stelt Google allemaal vast om de relevantie van je website in kaart te brengen.

Bovendien speelt het wel een grote rol waar en hoeveel keer een zoekwoord in de webteksten voorkomen. Ook daarbij helpt Lettersmid je graag. Zo vind ik het evenwicht tussen leesbaar en vindbaar voor de teksten op jouw website.

Zoekwoordenonderzoek Roeselare, namen en ramen

Een ramenwasser uit Roeselare sprak Lettersmid en Wcreate uit Zedelgem aan om de website te optimaliseren voor zoekopdrachten in Google. De zaakvoerder merkte dat hij heel weinig aanvragen voor offertes en opdrachten kreeg via zijn website. Hij vroeg ons om hem daarbij te helpen.

Emiel Dewulf nam de technische kant voor zijn rekening, Lettersmid concentreerde zich op de teksten. Zowel op als áchter de website. Even verduidelijken hoe ik daarvoor te werk ging. Eerst en vooral merkte ik aan de ‘voorkant’ van de website, die iedereen dus online ziet, dat de belangrijkste zoekwoorden te weinig vermeld waren. Bovendien stonden ze ook niet op de juiste plaatsen. Titels staan er niet zomaar om de tekst te lay-outen!

Interessant voor deze case was ook de terminologie: zoeken mensen op ramen wassen, glazen wassen, ruiten wassen? Het lijkt pietluttig, maar een kort zoekwoordenonderzoek bracht snel aan het licht dat het wel degelijk belangrijk was. Zoals gezegd, het zijn details die het verschil maken. Maar terminologie speelde nog een rol. Het bedrijf doet wel meer dan enkel ramen wassen. Ook rolluiken wassen, zonnepanelen reinigen, dakgoten uitkuisen,… De zaakvoerder weet dat en zijn vaste klanten weten dat. Maar nieuwe klanten vonden die informatie niet altijd terug. Niet in hun zoekopdrachten en niet duidelijk op de website. Daarom paste Lettersmid de teksten aan.

Lokale bedrijven

De locatie speelt een steeds belangrijkere rol voor Google. Ze beseffen dat mensen meestal goederen of diensten in de buurt zoeken. In het voorbeeld stond het bedrijfsadres van de zaakvoerder op de website. Maar de regio waar hij wilde werken mocht iets ruimer. Zelfs daar valt er een mouw aan te passen in de teksten. Maar niet overdrijven uiteraard! Het ganse land rondrijden is niet altijd efficiënt…
Tot slot is er ook een ‘achterkant’ aan website. Alles van programmering wat de bezoekers niet zien, maar waar er wel relevante tekst staat die een belangrijke rol speelt in zoekopdrachten. Die teksten heeft Lettersmid evengoed geoptimaliseerd.

Slimmer dan Google word je niet. Je kunt wel leren om Google slimmer te gebruiken…

Gesproken zoekopdrachten

‘Hey Google’, zo begint het vaak. Gesproken zoekopdrachten worden steeds belangrijker, stelt Google vast. In plaats van woorden in te typen in de zoekbalk, spreken we ze dan in. Spraaksoftware kan dat allemaal analyseren. Maar een website bestaat natuurlijk uit tekst en niet uit geluidsfragmenten. Zelfs als de zoekopdracht ingesproken wordt, zet Google dat nog altijd om naar tekst. Ook hier blijven woorden dus een grote rol spelen.

Er is wel een belangrijke nuance. Gesproken tekst is niet altijd hetzelfde als geschreven tekst. Moesten ze op televisie krantenartikels beginnen voorlezen, de kijkers zouden al vlug afhaken! Elk medium heeft zijn eigen schrijf- en spreekstijl. En dat komt ook naar voor in gesproken zoekopdrachten. Misschien schrijf je kapper, maar spreek je over een coiffeur? Of in het eerste voorbeeld van daarnet schrijf je sneller slager, maar misschien spreek je tegen je vrienden over ‘de beenhouwer’. En al zeker als er dialecten naar voor komen in de gesproken taal.

En aangezien Google die gesproken tekst gaat zoeken in geschreven tekst, is het wel van belang dat ook die woorden aan bod komen in de webteksten.

Door de letters de woorden niet meer zien…

Wordt het allemaal wat veel om rekening mee te houden? Begrijpelijk. Zoals zo vaak heeft iedereen zijn eigen specialiteit. Als freelance copywriter neem ik dit graag uit jouw handen, zodat je je kan concentreren op jouw eigen talenten en vaardigheden.

Lettersmid houdt niet enkel rekening met SEO bij teksten voor een nieuwe website. Ik doe net zo graag een analyse van je bestaande teksten om die aan te passen waar nodig. Het zijn kleine zaken die een groot verschil kunnen maken. Ik kijk daarbij ook naar bepaalde woorden die in de programmatie van de website zitten, maar die voor jou en de bezoekers online niet altijd zichtbaar zijn. Ook dat kan een grote rol spelen.

Wil je graag weten hoe Lettersmid jou kan helpen om jouw website beter zichtbaar en leesbaar te maken? Neem dan snel contact op: bram@lettersmid.be