Waarom beroep doen op een copywriter voor sociale media?
Voor zo’n korte teksten?! “Dat doe ik zelf wel”, denken heel wat ondernemers…
Vaak krijgen de beelden – foto’s of video – de meeste aandacht. Woorden en teksten lijken eerder ondergeschikt.
En toch… hieronder lees je dat ook de teksten belangrijk zijn bij sociale mediaberichten.
Jouw sociale media opbouwen en onderhouden kan heel intensief zijn. Heel wat ondernemers komen pas toe aan sociale media na hun dagtaak van afspraken, plannen, verkopen, administratie,…
Een copywriter voor sociale media kan je al een heel eind op weg helpen. Met inspiratie en de juiste woorden.
Loop je vast met jouw sociale media? Neem zeker contact op met Lettersmid om je verder te helpen.
1. Ken je doelgroep
Voor wie maak je een bericht op sociale media? Niet elke volger neemt de tijd voor al jouw berichten. En zelfs wie het leest, gaat niet altijd over tot actie: liken, delen, op de link klikken en het summum: online iets bestellen in jouw webshop! Probeer een zicht te krijgen op wie je effectief bereikt op sociale media en pas je schrijfstijl aan. Kies onderwerpen volgens de interesses van je volgers.
Een copywriter voor sociale media legt nuances in de schrijfstijl van de berichten die sterk gericht zijn op de specifieke doelgroep. Subtiele aanpassingen in de teksten die maken dat de juiste doelgroep zich persoonlijk aangesproken voelt.
2. Wat is je boodschap
Wat wil je precies vertellen in je bericht op sociale media? Zijn er nieuwe producten binnen gekomen, veranderen de openingstijden, is er een nieuwe medewerker,… Beperk je per post op sociale media tot één duidelijke boodschap. Vermijd een mengelmoes van informatie en promotie. Heb je meerdere nieuwtjes te delen? Prima, gebruik die dan als onderwerpen voor de komende dagen.
Een copywriter heeft de ervaring om de juiste boodschap op de juiste manier te brengen. Met de nadruk op de juiste termen en kneepjes om de aandacht te trekken.
3. To the point
Lukt het je om in een paar woorden tot de essentie te komen? Heel wat zaakvoerders kunnen gepassioneerd vertellen over hun bedrijf, hun producten, hun klanten,… Dat levert prachtige verhalen op. Maar lange teksten lezen op sociale media? Daarvoor moet je wel heel toegewijde volgers hebben.
Wil je meer vertellen? Schrijf een nieuwsbericht of een blog op jouw website en link er naartoe in jouw bericht op sociale media. Zo trek je meteen volgers naar jouw website!
Een copywriter voor sociale media is getraind om woorden te schrappen en overbodige ballast in zinnen overboord te gooien. Zo hou je jouw volgers bij de les zonder af te dwalen. En uiteraard helpt hij graag meeschrijven aan nieuwsbrieven en blogs om het groter verhaal te vertellen.
4. De juiste zoekwoorden
Weet jij waar jouw klanten naar op zoek zijn? En waar je dus moet op focussen in jouw berichten. Met een zoekwoordenonderzoek weet je welke woorden in jouw branche het meest gezocht worden. Via Google kun je ook te weten komen welke zoekopdrachten trending zijn op dit moment. Ideaal om kort op de bal te spelen in jouw berichten.
Een goede copywriter heeft ervaring met een zoekwoordenonderzoek én gaat actief aan de slag met de resultaten ervan. Zo komen de juiste woorden op de juiste plaats in jouw sociale media berichten.
5. Deel van het verhaal
Mensen voelen zich nauwer verbonden met iets of iemand als er een verhaal achter zit. Ook via je posts op sociale media kun je een verhaal opbouwen. Dat kan een eindig verhaal zijn over een korte periode. Maar net zo goed kan je er langdurig mee aan de slag gaan op jouw sociale media. Vooraf een scenario bedenken helpt je om een tijdslijn uit te zetten.
Een creatieve copywriter gaat als storyteller aan de slag met jouw verhaal. Kleine stukken prijsgeven op het juiste moment en toch het overzicht behouden met het juiste doel in zicht. Zo wordt elke post op sociale media een onderdeel van het groter verhaal van jouw zaak.
6. Regelmaat
Regelmatig een bericht plaatsen op sociale media is superbelangrijk! Regelmaat door geen te grote tussenpozen tussen berichten. Maar ook regelmaat door berichten te plaatsen op vaste tijdstippen. Zo weten jouw klanten wat ze kunnen verwachten, wat zorgt voor duidelijkheid en herkenbaarheid.
Overspoel jouw sociale media niet met een tsunami aan berichten! Opdringerigheid kan klanten afschrikken, waardoor ze je niet langer meer zullen volgen op sociale media. En hoogstwaarschijnlijk komen ze niet meer terug…
Een copywriter voor sociale media is meer dan alleen maar een tekstschrijver. Een goede copywriter denkt actief mee over nieuwe onderwerpen en originele invalshoeken. Een sociale mediakalender is daarbij een handige tool!
7. Elk sociaal mediakanaal zijn eigen stijl
Facebook, Instagram, X, Linkedin, TikTok, Pinterest,… elke sociaal mediaplatform heeft zijn eigen stijl, zijn eigen sterktes en zwaktes en vaak ook zijn eigen doelpubliek. Op X krijg je 280 tekens om je boodschap duidelijk te maken. Op Facebook heb je wat meer ruimte voor teksten. Instagram speelt vooral in op beelden. TikTok verleidt vooral jongeren met filmpjes.
Een copywriter voor sociale media schrijft dus geen standaardteksten die gekopieerd worden op elk sociaal mediakanaal. Integendeel, dezelfde boodschap krijgt verschillende teksten zonder daarbij de herkenbaarheid uit het oog te verliezen. Zo haal je het maximale bereik uit onderdeel van je sociale media.
8. Emoties met emoji’s
Emoji’s zijn geen teksten. Maar één emoji kan wel de leeswijze van je hele tekst beïnvloeden. Het bepaalt de stijl van je tekst en kan zelfs een aantal woorden weglaten. Emoji’s zijn dus zeker een meerwaarde in je tekst. Maar gebruik ze bewust. En met mate… Ze ‘zeggen’ meer dan je zou denken…
Een copywriter maakt dankbaar gebruik van emoji’s om een woord te vervangen of net te benadrukken. Spelen met figuren om de tekst nog meer in de kijker te plaatsen.
9. Nietszeggende foto’s
Het visuele is cruciaal om de aandacht te trekken op sociale media: foto’s, stijl en vormgeving. Maar beelden vertellen niet alles. Maak gebruik van die aandacht om toch in een passende stijl je boodschap over te brengen. Naast de vorm is ook de inhoud heel belangrijk.
Een copywriter voor sociale media stemt woorden en beelden op elkaar af. Zo versterken ze elkaar én de boodschap die je wil meegeven aan je doelgroep.
10. Call to action
Uiteraard wil je betrokkenheid bereiken van je volgers. Moedig hen aan om actief aan de slag te gaan met jouw bericht door een call to action toe te voegen: een specifieke link, een actie om het bericht te delen,…
Een copywriter is inventief om met een verrassend woord of een overtuigende term volgers over de streep te trekken om actief jouw website en webshop te bekijken en over te gaan tot actie.
11. Hashtags
Hashtags worden vaak over het hoofd gezien. De mooiste foto’s zijn geselecteerd, er zijn bijpassende teksten geschreven en er is een call to action geplaatst. Publiceren maar!
Toch hebben hashtags echt nog wel hun nut. Ze helpen vooral mensen die gericht zoeken.
Een copywriter voor sociale media maakt er geen sport van om zoveel mogelijk hashtags te plaatsen, maar wel juiste. Liefst zo specifiek mogelijk, dus geen #food of #love. Maar doelgericht en specifiek voor jouw product of dienst.
12. Reageren op reacties
Last but not least, beantwoord actief de reacties en commentaren onder jouw berichten. Zo weet je wat er leeft onder jouw klanten. Wat hun vragen, ervaringen, voorkeuren zijn. Toon de persoonlijke kant van jouw zaak door actief deel te nemen aan de gesprekken. Het neemt wat van je tijd in. Maar onthoud vooral dat zij ook tijd nemen voor jouw onderneming. En dat is zeer waardevol!
Een copywriter kan jou behoeden voor impulsieve reacties die verkeerd kunnen overkomen. Kom je niet op de juiste woorden om te reageren op gevoelige kritiek of delicate onderwerpen? Vraag raad aan een copywriter. Subtiele aanpassingen kunnen zorgen voor een heel andere toon die minder agressief en defensief overkomt.
Zo, had je daar al eens bij stil gestaan welke meerwaarde teksten wel hebben op sociale media? Niet alleen mooie foto’s kunnen de eerste eyecatcher zijn. De juiste woorden en termen kunnen dat net zo goed zijn. En al zeker afhankelijk van welk sociaal mediaplatform je kiest. Bovendien zijn volgers op zoek naar informatie en die kun je nog altijd het best kwijt in de teksten.
Haal het maximale resultaten uit jouw posts op sociale media. Lettersmid helpt je graag met de juiste teksten. Als ‘ghostwriter’ heb ik heel wat ervaring met schrijven van teksten voor sociale media in opdracht van zowel lokale zelfstandigen als grote ondernemingen. Neem contact op en ontdek hoe ik jou kan helpen.