+32 (0)486 12 66 58 | bram@lettersmid.be

Generative Engine Optimization (GEO): hoe schrijf je webteksten voor AI?

recente cases

  • Copywriter voor website Tuszorg
  • Bedrijfsnaam bedenken – Corpuur Waregem
  • Bedrijfsnaam bedenken – FFort
  • Copywriting voor website Atelier du Nord
  • Webteksten – Vespatiné

Zoekmachines vs Large Language models

Steeds meer mensen gebruiken AI voor zoekopdrachten, zoals ChatGPT, Google Gemini, Perplexity, Claude, Deepseek, Copilot of Mistral AI. En het is opvallend dat ze hun zoekopdrachten anders formuleren.  In een zoekmachine zoals Google en Bing worden vaak snel één of een paar (zoek)woorden ingegeven om dan een lijst te krijgen met links naar websites waar je de informatie kunt vinden. Een voorbeeld daarvan is ‘vegan koffiebar Brugge’. Je krijgt dan een lijst met koffiebars met een vegan aanbod. Of ze volledig vegan zijn of slechts gedeeltelijk, dat zie je niet meteen. Daar moet je dan zelf een keuze uit maken door op de website zelf naar informatie te zoeken.

Bij zoekopdrachten met AI worden er langere en concretere vragen gesteld. In het voorbeeld van hierboven wordt dat bijvoorbeeld ‘welke vegan koffiebars zijn er in Brugge’. Met als gevolg dat het antwoord ook anders is. Ik deed de test bij zowel Google Gemini als ChatGPT. En daar krijg je een overzicht met koffiebars met een vegan aanbod én een overzicht van welke vegan gerechten en producten je kunt krijgen. Een verschillende lijst, al komen er veel gemeenschappelijke koffiebars in beide antwoorden voor.

Je kunt je nu zelf wel voorstellen welk antwoord het makkelijkst is om een keuze te maken… Dit toont aan dat het loont om te investeren in concrete en volledige teksten, zonder daarom langdradig te worden. Je SEO zoekwoorden blijven daarbij belangrijk! Maar kiezen voor de gemakkelijke weg en enkel maar een paar keer het juiste zoekwoord vermelden, zal niet meer helpen bij zoekopdrachten met AI.

7 tips voor GEO van teksten voor websites

In deze blog geef ik 7 tips over hoe je de teksten op jouw website kunt optimaliseren voor AI.
Heb je als ondernemer te weinig tijd om de teksten op jouw website of in jouw blogs up-to-date te houden? Of ben je op zoek naar expertise van een copywriter om jouw webteksten op punt te zetten? Lettersmid helpt je graag om zichtbaar te worden in zoekopdrachten, zowel voor zoekmachines als voor AI.

1/ Bouw autoriteit en betrouwbaarheid op
AI wil hoogkwalitatieve antwoorden bieden en gaat daarom op zoek naar betrouwbare bronnen. Daar kun je op inspelen in je webteksten:

> vermeld wie je bent
> toon aan welke expertise je hebt en hoe je die hebt opgebouwd
> deel jouw eigen ervaringen met diensten of producten
> voeg jouw contactgegevens toe

2/ Deel recente informatie
Een website met gedateerde informatie die niet meer accuraat is, verliest zijn geloofwaardigheid. De kans is klein dat AI die informatie als bron zal gebruiken.

> pas verouderde teksten aan
> zorg regelmatig voor nieuwe content op je website
> met een blog kun je uitgebreider informeren
> speel in op trends of nieuwe evoluties

3/ Schrijf zoals je praat, in mensentaal
AI-tools willen duidelijke, begrijpelijke antwoorden geven. Moeilijke woorden en vakjargon zijn dus uit den boze!

> schrijf korte zinnen
> leg moeilijke woorden en begrippen uit
> spreek je lezers aan met je en jij
> gebruik voorbeelden uit het echte leven

4/ Steek structuur in je teksten
AI houdt het graag overzichtelijk. Geen grote hoeveelheden tekst, maar kort en bondig zodat de informatie snel te verwerken is.

> een titel als vraag
> gebruik tussenkoppen
> opsommingen met bullet points
> korte alinea’s
> leg verbanden tussen je eigen teksten
> voeg een samenvatting toe als afsluiter

5/ Herkenbaarheid
Concrete en herkenbare informatie blijft langer in het geheugen hangen van mensen.

> stel jezelf voor en toon wie je bent
> gebruik specifieke namen in plaats van vage omschrijvingen
> lokale ondernemers blijven belangrijk
> gebruik een consistente, eigen stijl van schrijven

6/ Geef complete antwoorden op vragen
Zoekopdrachten via AI zijn meestal concrete vragen. Maak het de AI-programma’s gemakkelijk door zelf het antwoord te geven

> gebruik concrete getallen
> wees compleet in je uitleg
> bouw een FAQ op
> plaats alles in de juiste context

7/ Toon statistieken en grafieken
Met grafieken visualiseer je heel wat informatie in één oogoopslag. Statistieken laten je toe objectieve vergelijkingen te maken en evoluties weer te geven. Ideaal voor AI!

> visualiseer jouw data
> geef evoluties weer in grafieken

Kortom, om in te spelen op AI kun je de GEO van jouw website optimaliseren door te zorgen voor een duidelijke structuur op jouw website met heldere en complete informatie als voorgekauwd antwoord voor AI. Als je daarbij ook al autoriteit opgebouwd hebt en persoonlijke expertise kunt delen dan heb je alvast een streepje voor.
En vergeet niet: de juiste zoekwoorden blijven belangrijk, want ook Google wordt nog vaak gebruikt voor zoekopdrachten.

Kun je toch nog wat hulp gebruiken om de teksten op jouw website of in jouw blog op punt te zetten? Als freelance copywriter ga ik graag de uitdaging aan. Neem zeker contact op via bram@lettersmid.be

Generative Engine Optimization (GEO): hoe schrijf je webteksten voor AI?